DUiFLE diploma (for foreign students) - Preparatory year in Pau
Obtain a diploma enabling you to apply for a Master's degree in FLE at UPPA or a French university.
This programme is designed for foreign students who wish to enter a Master FLE (French as a Foreign Language) at UPPA or a French university under the best possible conditions.
This course can be taken by distance learning or face-to-face during the 1st semester.
The 2nd semester must be taken face-to-face at UPPA.
Who is the programme designed for?
Foreign students who have completed at least 3 years of higher education and who intend to teach French. The required level of French is a good B2.
What do students do after the DUiFLE?
They can apply to join the Master 1 in FLE. This application will be examined by the Master's validation committee.
How do I apply?
Application deadline: July of the academic year preceding the year of application.
Candidates must provide proof of having passed the DELF B2 exam and will have an interview with IEFE teachers by videoconference: the aim is to reach a very good level B2 in December and a good level C1 in April in order to be able to enter a Master FLE.
Maximum group size: 15 students.
For more information, https://iefe.univ-pau.fr
Contact: Sandrine, our secretary : iefe @ univ-pau.fr (iefe @ univ-pau.fr)
What do the courses consist of?
Firstly, students take the DUEF (Diplôme Universitaire d'Etudes Françaises) B2 course in semester 1 and the DUEF C1 course in semester 2. DUiFLE students follow these courses with other IEFE students of other nationalities.
In addition to these French language courses, they have specific DUiFLE courses which will help them to integrate more easily into the Master FLE. (with *).
Course content for 12 weeks each semester :
Semester 1 courses Hours / semester Hours / week
Cours au semestre 1 | Heures / semestre | Heures /semaine |
Cours intensifs de langue (DUEF) Objectif B2 Très bon niveau | 140h | 12h |
Littérature française (DUEF) | 30h | 3h |
Savoirs culturels (DUEF) : |
|
|
|
|
|
- N°1 (ex : Chansons françaises, cinéma, etc.) | 20h | 2h |
|
|
|
- N°2 (ex : Histoire) | 20h | 2h |
Cours de didactique du FLE* | 24h | 2h |
Cours de FOU* | 24h | 2h |
Cours de renforcement de la compréhension* | 20h | 2h |
| Environ 278 h | Environ 24 h |
Courses in semester 2 Hours / semester Hours / week
Cours au semestre 2 | Heures / semestre | Heures /semaine |
Cours intensifs de langue (DUEF) Objectif C1 | 140 h | 12h |
Cours de didactique du FLE* | 24h | 2h |
Cours de FOU* | 24h | 2h |
Cours de phonétique et grammaire pour le FLE* (cours mutualisé avec les Licences FLE) | 24h | 2h |
Histoire et civilisation pour le FLE* (cours mutualisé avec les Licences FLE) | 24h | 2h |
Encadrement spécifique* | 6h |
|
| Environ 242 h | Environ 20 h |
PROGRAMMES DES COURS SPECIFIQUES* au DUiFLE
Au 1er semestre
- Cours de didactique du FLE*: Didactique du FLE. Ce cours propose une introduction à la didactique du FLE au cours de laquelle seront abordées, entre autres, l’histoire des différents courants méthodologiques et l’évolution de la relation enseignant/apprenant au cours des siècles. Les stratégies d’apprentissage les plus courantes seront elles aussi observées et analysées ainsi que le CECRL, ses fonctions et les différents types d’évaluation et certification. Nous ferons également une critique de l’utilisation des documents authentiques et verrons la place qu’occupe la grammaire dans l’enseignement/apprentissage du FLE.
- Cours de Renforcement de la compréhension*: Les cours de Langue et Culture, en S1, vous aideront à consolider vos compétences de compréhension orale et écrite à partir de documents authentiques qui vous permettront d’approfondir votre connaissance de la culture française.
- Cours de Français sur objectif universitaire (FOU)* : Les cours de Français sur objectif universitaire vous familiariseront avec les attendus des productions orales (exposés) et écrites (argumentation, dissertation, compte-rendu, résumé…) du système universitaire français.
Au 2ème semestre
- Cours de Phonétique et Grammaire*
- Ce cours de grammaire permet à la fois de consolider des éléments de savoir grammatical et d’acquérir un certain regard sur le fonctionnement de la langue française, indispensable dans le cadre d’un enseignement à des étrangers.
- Ce cours de phonétique a pour but dans un premier temps de faire découvrir les caractéristiques du français parlé en termes de prosodie et de phonèmes. Dans un second temps, il sera question d’apprendre à percevoir une erreur phonétique, de poser un diagnostic de l’erreur pour choisir la meilleure remédiation possible.
- Cours de didactique du FLE*: ce cours poursuit celui proposé au semestre 1.
- Cours de Français sur objectif universitaire (FOU)*: ce cours poursuit celui proposé au S1.
- Cours d’Histoire et civilisation*: L’objectif de ce cours est de proposer une approche de l’histoire pour donner les bases aux futurs enseignants de FLE afin qu’ils puissent enrichir leurs cours de FLE avec les contenus des disciplines en question.Important dates
Assessment of knowledge and skills
Semester 1 (September to December)
Test de placement | Début septembre |
Cours intensifs de français | Examens en contrôle continu |
Français sur objectif universitaire (FOU)* | Examen en contrôle continu |
Didactique du FLE* | Examen en contrôle continu |
Renforcement de la compréhension* | Examen en contrôle continu |
Semester 2 (January to April)
Cours intensifs de français | Examens en contrôle continu |
Phonétique et grammaire pour le FLE* | Examen terminal en mai |
Didactique du FLE* | Examen en contrôle continu |
Français sur objectif universitaire (FOU)* | Examen en contrôle continu |
Histoire et civilisation pour le FLE* | Examen terminal en mai |
ATTENTION! RETEST SESSION in JUNE
You can consult the UPPA website for a detailed description of these Masters degrees and the career opportunities they offer.
Master's in French as a Foreign Language (FLE) at UPPA
Fees and enrolment
The annual fee is 3,000 euros (for 2023-2024).
Registrations are taken at the IEFE.
Download the file "dossier_candidature_DUI FLE 2024-2025.pdf" (177 Ko)
- Testimonial from a former Chinese student, Lou
A member of the class of 2016-2018 (Master FLE) and a former DUiFLE student, I was attracted to the action perspective during the DUiFLE course. And since then, I have learned the theory in the DUiFLE course and at the same time witnessed its practice as a language learner at the IEFE. Two years later, this kind of 'action-oriented' practice by a 'dreamer' was realised during my placement at the Alliance Française de Xi'an, with the support of the former head of teaching Samuel Abélanet. Little by little, I'm thinking more about location and stability. Fortunately, my training has enabled me to find jobs, although it's not easy. Since August 2022, I've fulfilled my dream of going to university (Hubei Engineering University in XiaoGan). In short, I'm still "trèFLE". The DUiFLE course is the beginning of all these stories. Teachers' passion for education remains something that motivates and strengthens me. Their tolerance of 'mistakes' and differences makes me believe that 'one day I could become a good teacher'. A teacher is also a person in the making. That's also why I wrote about the 'authors' section in 2018: it's slowly (but steadily) coming together.